6.12.15

Klimatläsning

Jag tyckte det passade bra att läsa en klimat-sf såhär i klimatmötestider. Den var omskriven i SvD häromdagen i en artikel om "romanerna som gör klimathotet verkligt"  ; Anna Davour skriver bland annat  ..."Lagom till klimatmötet i Paris ger Robinson ut ”Green Earth”, en förkortad bearbetning av trilogin ”Science in the capital” (bestående av ”Forty signs of rain”, ”Fifty degrees below” och ”Sixty days and counting”, 2003–07). Detta verk är troligen det mest ambitiösa skönlitterära försöket att skildra och ­tolka politiska och vetenskapliga övervägningar och strategier när det gäller att hantera klimat­förändringarna. Scenariot ställs på sin spets genom att ett smältande Arktis får Golfströmmen att ­avstanna, en brytpunkt som i ett slag får enorma följder för Europa och Nordamerika. Läsaren följer skeendet genom realistiska om än delvis ganska excentriska personer, bland andra Anna Quibler i det amerikanska vetenskapsrådet NSF, hemmapappan Charlie Quibler som får en roll i storpolitiken, och forskaren Frank Vanderwal som mitt i allt detta försöker lära sig att vara människa så fullt ut som möjligt. Författaren gör de svåra frågorna hanterliga genom att ta vara på de absurda sidorna av den mänskliga tillvaron och göra detta till en sorts lågmäld svart komedi..." 
Jag blev nyfiken och beställde den från Amazon. Det visade sig vara en riktig tegelsten.
Jag har precis bara börjat läsa så jag vet inte riktigt hur den kommer att utveckla sig men jag hoppas att den är bra. 

Återkommer med besked så småningom.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar