27.1.15

Usel Kepler, tråkig Lahiri, en liten Pullman-pärla och två viktorianska deckare

Jag är fortfarande sjukskriven på grund av Meniéres sjukdom men jobbar halvtid. Enda fördelen är att jag hinner läsa mycket. Som tur är påverkar inte örat läsningen (om jag inte är jätteyr förstås).
Jag har klarat av en bok på min Bättringslista nämligen The Namesake av Jhumpa Lahiri. Jag köpte en fin utgåva när jag var in på min favoritboklåda The English bookshop i Uppsala i höstas. (Den var värd att köpa bara för att den är så fin med de flygande böckerna.)

Jag var nyfiken på den eftersom jag har hört så väldigt mycket gott om hennes romaner. Jag vet inte vad jag hade väntat mig men mycket mer än vad jag fick i alla fall. Visst, det var en lättläst och ganska intressant roman men inget mer. Den handlar om Gogol som är son till ett indiskt par som emigrerat till Amerika och jag tyckte om honom men det hände liksom ingenting. Först var det si och sen var det så och så hände det och sen blev det så. Ingen magi, inget djup. Trist. Den får därför bara BB av mig.

Efter den blev jag sugen på deckare. Jag har länge haft del 2 och 3 i Alex Grecians serie om The Murder Squad ,som utspelar sig i det viktorianska England, stående i hyllan. Jag tyckte bra om den första i serien The Yard som jag skrivit om HÄR. Den andra i serien The Black Country var också bra. Den utspelar sig inte i London utan i ett gruvsamhälle som bokstavligen håller på att gå under - husen håller på att sjunka ner i underjorden. Ett barn har försvunnit, en mystisk och dödlig epidemi härjar. Det är vinter och snön yr tillsammans med koldammet. Riktigt bra och spännande med atmosfär. Den får B B B B 

Däremot blev jag besviken på den tredje. The Devil´s workshop.
Den utspelar sig i London och i den återkommer ett par av de mördare som härjade i den första boken. Dessutom verkar en mystisk sekt i London och flera mer eller mindre galna mördare går lösa. Det blev för mycket för min smak. Allt för utstuderat och skruvat. Det var som att Alex Grecian ville skriva flera romaner på en gång. Dessutom var det lite för mycket frossande i våld för min smak. Nix, den får bara  B B

En till deckare (?) som jag gav upp av samma anledning är Lars Keplers senaste Stalker. Frossande i våld och illa skriven. Ständiga upprepningar (för att fylla ut sidorna eller...). Nej, inte mer än B B.

En liten pärla som jag hittade på Audible.co.uk är Philip Pullmans novell The Collectors, en sorts skräckhistoria i klassisk anda och med anspelningar på världen i trilogin om den mörka materien. Oemotståndligt uppläst av Bill Nighy. B B B B B.



4 kommentarer:

  1. viktoriansk deckare, något för mej!

    SvaraRadera
  2. Intressant att höra dina recensioner av böcker. Ska låna några på biblioteket.
    Hoppas din sjukdom ger med sig! Kram

    SvaraRadera